dinsdag 27 april 2010

24 april 2010 – Chocoladebiscuitgebak met zoute karamel


Na een emotionele week waarin wij onze oude, lieve, poes moesten laten inslapen, waren wij afgelopen weekend wel toe aan ‘troost-eten’. En dat is meestal iets met chocolade! Gelukkig stromen de kookboekjes die ik afgelopen herfst voor mijn verjaardag heb gekregen, en die de basis vormen voor dit blog, over van de chocoladerecepten. Het is nog lastig kiezen. Zeker ook omdat ik mezelf er steeds vaker op betrap dat ik de boeken toch al behoorlijk vaak heb doorgebladerd, steeds zoekend naar een nieuwe invalshoek. En merkwaardigerwijze staan er ook veel min of meer dezelfde dingen in. En ik heb niet veel zin om mijzelf te herhalen in het kader van deze schrijverij. De moraal van dit verhaal? Het was nog lastig kiezen! Maar het werd een receptje uit Fantastische Toetjes van Annie Bell. Een recept dat mij aansprak vanwege de gebruikte rietsuiker. Lekker!

Bell gaat uit van gebak voor ruim 8 personen in een cakeblik van ongeveer 30 x 23 cm. Zo’n blik heb ik niet, maar een ronde springvorm met doorsnee 26 cm doet het ook uitstekend! Verwarm de oven op 190 °C voor. Meng in de Magimix (hoera, daar word ik altijd blij van – hoe simpeler hoe beter!) 225 gram boter en 225 gram rietsuiker totdat het een bleek mengsel is geworden. Terwijl de motor nog draait voeg je 3 eieren toe en 1 ½ dl melk. Het ziet er nu een beetje vreemd uit. Niet erg aanlokkelijk. Nu voeg je 175 gram zelfrijzend bakmeel (zeven!) en 50 gram cacao (ook zeven!) en 1 ½ theelepel bakpoeder (zeven?) toe. Geleidelijk, terwijl de machine draait. Hierna mag je de smurrie in het blik storten en over de gladde bovenkant strooi je nog een tweetal eetlepels rietsuiker. Het geheel in ongeveer 30 minuten gaar laten worden, in mijn geval heb ik er ruim 10 minuten aan toegevoegd. Je moet er een prikker droog uit kunnen halen.

Fantastische toetjes maakt er een zilte karamelsaus bij. Door 100 gram donkere basterdsuiker te smelten met 100 gram gezouten boter en 1 ½ dl slagroom en glad te kloppen. Het is inderdaad heel lekker om er iets bij te serveren. Maar deze zoute karamel vonden wij niet echt de ultieme toevoeging. Een lekkere dot slagroom deed het ook uitstekend!

Na de mislukking van vorige week was dit wel weer een opkikker. En zeker na al het verdriet een hele aangename troost!

1 opmerking: