woensdag 12 mei 2010

8 mei 2010 – Limoncelloroom met aangeschoten bessen


Meivakantie! Vanuit een tent op Vlieland is het lastig te bakken of erg uitgebreid te kokkerellen, dus daar hebben we het maar gehouden op bekende pasta- en couscousvarianten en uiteraard overheerlijke pannenkoeken. Waarbij op te merken valt dat het pannenkoeken bakken door sommige kampeerders tot een hogere kunst is verheven. Inclusief gebakken eieren bovenop zalig ham/kaas pannenkoeken en allerlei andere varianten. Kan ik nog veel van leren!

Maar goed, een vakantie in de tent bevalt mij altijd goed. Maar vreemd genoeg begin ik ook altijd, als het einde van de tentperiode in zicht komt, in mijn hoofd begin te fantaseren over mijn keuken en al het heerlijks dat ik daar in kan bereiden. En die fantasieën geef ik bij thuiskomst snel vorm. Zo heb ik, terwijl aan alle kanten de natte tentstukken hingen te drogen en de diverse wasjes in de machine vrolijk snorden, meteen iets met asperges uit de oven gemaakt en ook een heerlijk toetje: limoncelloroom met bessen. De limoncello paste goed in het vakantiegevoel dat er toch nog in huis hing, ondanks de wat koude kampeerweek op Vlieland.

Dit toetje is een soort trifle. Uit het ‘Zalig Zoet’ kookboek. Onderin een mooie dessertcoupe (heb ik niet echt, gelukkig wel een groot wijnglas gevonden) leg je een paar stukjes lange vingers die een tijd lang hebben liggen weken in een tweetal eetlepels limoncello. Daarop komt de limoncelloroom. Voor zes personen maak je dat door 2 eierdooiers met 55 gram fijne suiker te mixen. Voeg daar de schil van 1 geraspte citroen aan toe. In een andere kom klop je de eiwitten stijf en dat spatel je door het dooiermengsel. Als laatste voeg je nog 185 ml stijfgeslagen slagroom eraan toe en dat geheel zet je een uurtje in de koelkast.

Op de room komen de bessen. Ik had blauwe bessen gekocht, maar het oorspronkelijk recept is met rode bessen. Kan met divers ander rood fruit. Laat het fruit – ongeveer 200 gram – samen met twee eetlepels limoncello en 60 gram fijne kristalsuiker een uur staan om de smaken op elkaar in te laten werken.

En als laatste sluit je af met citroenkrullen. Hiervoor doe je twee eetlepels suiker met 3 lepels water in een klein pannetje. Laat dit mengsel een minuutje of twee inkoken en voeg dan mooie krullen van een citroenschil toe. Ook dit weer twee minuutjes inkoken en haal dan de schillen uit de siroop en laat op keukenpapier drogen.

Meer een gerechtje voor de volwassenen, vanwege de drank, maar tenminste een van onze kinderen heeft er smakelijk van gegeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten