maandag 14 juni 2010

23 mei 2010 –Ricotta chocoladetaart


Ja, ik geef het meteen toe: ik heb overspel gepleegd! Dat kan natuurlijk niet goed gaan… Als gevolg daarvan heb ik wekenlang niets aan dit blogje gedaan. En ik heb ook echt wekenlang niets lekkers wat de moeite waard is te beschrijven gemaakt. Schande!

Wat is er gebeurd?
Ik heb ricotta chocoladetaart uit een ánder kookboekje gemaakt dan de oorspronkelijke drie kookboekjes die de basis vormden voor dit blogje. Tja, overspel…

Maar was het de moeite waard? Ja, dat dan weer wel. Zowel in smaak als in uiterlijk… Ik heb nog niet eerder een taart voornamelijk bestaand uit ricotta en eieren gemaakt en dat is de moeite van het proberen waard.

Bereiding is très simple: 200 gram pure chocolade hakken, 100 gram gepelde amandelen malen in de magimix, daarna beide ingrediënten vermengen met 500 gram ricotta. Toevoegen 75 gram gekonfijte sinaasappelschil, 150 gram suiker, 50 gram rozijnen, 4 eieren, 2 eierdooiers en rasp van 1 citroen. Mengsel in een ingevette springvorm van ongeveer 20 cm doen en op 180 graden gedurende ongeveer 50 minuten gaar laten worden. In het recept dat ik volgde stond 35 a 40 minuten, maar ik heb daar zeker een kwartier bij op moeten tellen.

Als de taart is afgekoeld, dan kan je met in de magnetron gesmolten chocolade er nog wat leuke strepen overheen aanbrengen. Voor het showelement! En opeten me wat zure room erbij. Heel smakelijk en verrassend…
Ik beloof niet dat ik het nooit meer zal doen: overspel. Maar in deze zonnige tijd is het wel lastig om de discipline van het wekelijks lekkers maken en er over schrijven vast te houden. Ik doe m’n best…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten